Presseinfo: Fridays for Future

Posted: Tue, 17/09/2019 - 15:08

"Fridays For Future": Berlin Bilingual School (BBS) schließt am 20. September, um Klimastreik zu unterstützen.

Das gesamte Kollegium der Sekundarschule wird an diesem Tag an der Demonstration teilnehmen, die Schule bleibt geschlossen und der Unterricht fällt aus. Den Schüler*innen und den Eltern bleibt es derweil freigestellt, ob sie am Klimastreik teilnehmen möchten oder nicht.

Die Kinder gelten – erstmalig – für diesen besonderen Tag als entschuldigt. Die Primary School wird ganz regulär Schule und Hort öffnen, um den Eltern der jüngeren Schüler*innen die Betreuung bis 18 Uhr zu garantieren. Natürlich wird an diesem Tag der Klimawandel ein großes Thema in Unterricht und Hort sein.

Was bedeutet die globale Erwärmung? Und wie gehen wir mit unseren Ressourcen um? Dies sind generell sehr wichtige Fragen an der BBS und sie werden in verschiedenen Formen im Unterricht und in Workshops thematisiert. Es wurde in den vergangenen Wochen vielfach von den Schüler*innen der Wunsch geäußert, bei der großen Klima-Demonstration am 20. September mitzulaufen.

Auch wenn der Senat eine Empfehlung für eine Teilnahme ausgesprochen hat: Die Rechtslage für Schulen ist weiterhin unklar. Die Schulpflicht ist an diesem Tag nicht aufgehoben. Als Schule in Freier Trägerschaft hat die BBS etwas mehr Gestaltungsspielraum und sich als eine der ersten Schulen Berlins bewusst für den Klimastreik entschieden: "Wir haben nun einen Weg gefunden, um allen Schüler*innen die Möglichkeit zu geben, aktiv und einmalig entschuldigt an der Demo teilzunehmen," erklärt Sina Bellmann, Direktorin der BBS.

Unter dem Hashtag #AllefürsKlima hat die Bewegung "Fridays For Future" für den 20. September zum bislang größten Klimastreik aufgerufen. Nicht nur Schulen, sondern auch Unternehmen, Behörden und Privatpersonen sind aufgefordert, an diesem Tag für die Einhaltung des Pariser Klimaabkommens und gegen die Klimazerstörung laut zu werden. "Wir schätzen das Engagement unserer Schüler*innen und Kolleg*innen für die Sache und freuen uns, am 20.9. als ganze Schule hier klar Stellung zu beziehen", so Alexander Lang, Schulleiter der Secondary School.

Fridays for Future

More BBS News

An interview with Inge Akker, social worker at BBS secondary school

Posted: Fri, 22/10/2021 - 11:17

The world is still in the midst of an on-going global pandemic, and though we can finally already see the light at the end of the tunnel, the last 18 months have taken a strain on all of us. With “World Mental Health Day” approaching on Sunday, 10 October, we caught up with Inge Akker, who works as the social worker at the secondary school in Granitzstraße to talk to her about mental health and well-being. Inge has been working at BBS since 2013. Until approximately one and a half years ago she was working at the primary school in Weinstraße.

Open House Primary School 2021

Posted: Wed, 08/09/2021 - 17:26

On 4th September we had more than 200 prospective parents visit our primary schools. Tours were held every 45min by our parents. It was a great day and we hope our future parents got a glimpse about BBS. The Monday after, our head of Hort (Sarah Vissers) and Andrew Comerford (Head of Primary) gave an insightful presentation on our pedagogy. You missed it? Don't worry, please download the file:

Open House, 4th and 6th September 2021, Weinstr. 1

Posted: Wed, 07/07/2021 - 10:43

Our Primary School Open House will be held from 10am to 3pm on September 4, 2021. Unfortunately, we need to keep the number of applicant parents as low as possible, so we would like to ask you to sign up for a tour here.

The tour lasts about 45min. You can get first impressions of our school through our BBS parents who will accompany you.

Registrations are possible until September 2, 2 pm. Registrations received later will not be considered.

Holiday Hort: Now open

Posted: Fri, 02/07/2021 - 13:49

Our doors are open again! Please, come and join our Hort City. We have fun activities and trips for all our primary school children. We bake, we play outside, we play with water, we have Lego and other great workshops.

Twice a week the children are tested, but at the moment there is no masking requirement inside the school building for staff and children.

Corona Testing

Posted: Mon, 01/03/2021 - 09:48

BBS received more than 1000 Corona testing kits. Within one week we have had several teachers being trained in how to administer the tests. We are now offering tests for everybody on a Friday and/ or whenever they would like to have one. However, this is done on a voluntary basis and an offer for staff only.